کم شنوایی و سمعک در سالمندان

در این مطلب قصد داریم مشکلات کم شنوایی در سالمندان و مناسب ترین سمعک ها برای بهبود کم شنوایی سالمندان عزیز به زبان ساده  شرح دهیم.

سالمند:

سن سالمندی در کشورهای مختلف متفاوت است اما به طور میانگین بین 60 الی 65 سالگی را سن شروع  سالمندی تعیین کرده اند.بیشتر از 40 درصد سالمندان به پیرگوشی مبتلا هستند.

پیرگوشی چیست؟

به کاهش شنوایی که به به مرور زمان بعد از سنین 50 و 60 سالگی در عصب دو گوش رخ می دهد پیرگوشی گفته می شود.پیرگوشی رایج ترین نوع کم شنوایی است.

[irp]

علت پیرگوشی:

در پیرگوشی  سلول های شنوایی همانند سایر سلول های بدن به دلیل افزایش سن فرسوده شده و کارایی و حساسیت خود را از دست می دهند.

علائم پیرگوشی:

  1. نشنیدن صدای زنگ تلفن،آیفون و صداهای نسبتا آرام و متوسط
  2. زیاد کردن بیش از اندازه صدای تلویزیون یا موبایل
  3. درخواست های مکرر از دیگران جهت تکرار صحبت ها
  4. پاسخ اشتباه به سوالات دیگران
  5. سکوت در مقابل صحبت های دیگران( بدلیل ترس از پاسخ اشتباه دادن)
  6. شنیدن صدای وزوز در گوش

راه درمان:

پیرگوشی با دارو یا جراحی درمان نمی شود و تنها راه بهبود شنوایی سمعک می باشد.

سالمندان با نیاز های متعددی روبروی هستند:

  1. نیاز به توجه
  2. نیاز به حضور در اجتماع
  3. نیاز به صحبت کردن با دیگران
  4. نیاز به تفریح و شادی

پیش زمینه رفع تمام نیاز های بالا وجود یک شنوایی طبیعی است.

پیامدهای کم شنوایی در سالمندان:

کم شنوایـی و سمعک در سالمندان
کم شنوایـی و سمعک در سالمندان
  1. افسردگی و انزوا
  2. کاهش اعتماد بنفس
  3. فشار روانی
  4. آلزایمر

بهترین سمعک برای سالمندان:

1-سمعک های پشت گوشی

سالمندان بدلیل لرزش دست یا ابتلا به آلزایمر “بهتر است” که از سمعک هایی کوچک داخل گوشی استفاده نکنند و به جای آن از سمعک های پشت گوشی استفاده شود.درصورتی که فرد سالمند از سلامت روحی و جسمی مناسبی برخوردار باشد استفاده از سمعک داخل گوشی مانعی ندارد

2-سمعک هایی که مراقبت از آن ها آسان باشد

افراد سالمند ممکن است به دلیل فراموشی یا عدم حوصله کافی به طور منظم سمعک خود را تمیز نکنند.سمعک های پشت گوشی معمولی نسبت به سایر سمعک ها به کمترین مراقبت نیاز دارند.

3-سمعک های ضدآب

بدلیل آنکه در شرایط مختلف محیطی از سمعک محافظت می کنند

4-سمعک های هوشمند

در سمعک های هوشمند نیازی نیست که ولوم و شدت صدا را با گذاشتن دست بر روی سمعک تغییر داد و به همین دلیل فرد سالمند رضایت بیشتری خواهد داشت علاوه بر این سمعک های هوشمند به درک بهتر صحبت های دیگران کمک می کند و این ممکن است بزرگترین مشکل سالمندان که عدم فهمیدن صحبت های دیگران می باشد را حل کند.

5-سمعک های دارای سیستم وزوز تراپی

بسیاری از سالمندان از شنیدن صدای سوت در گوش رنج می برند و سمعک هایی که دارای تکنولوژی وزوز درمانی می باشند ممکن است کمک کننده باشد.

6سمعک وایرلس:

افراد سالمند ممکن است در شنیدن صدای تلویزیون و تلفن مشکل داشته باشد به دلیل آن که موبایل و تلویزیون وسایل دیجیتالی می باشند و به دلیل کیفیت بم و پایین این وسایل پردازش صدا برای سمعک که خود یک وسیله دیجیتالی می باشد دشوار می باشد.به همین دلیل لازم است برای بهبود در شنیدن صدای موبایل و تلویزیون سمعک به صورت وایرلس به این وسایل وصل شود تا صدا را با وضوح بالا پردازش کند.

7-قالب سخت:

کانال گوش سالمندان نرم می باشد و استفاده از قالب نرم سیلیکونی ممکن است ناخوشایند باشد و به همین دلیل استفاده از قالب های سخت توصیه می شود چرا که قرار دادن آن درون گوش برای سالمندان راحت تر است.

همچنین سالمندانی که به سمعک نیاز دارند به 2 دسته تقسیم می شوند:

1-افراد سالمندی که قبلا از سمعک استفاده کرده اند:

کم شنوایـی و سمعک در سالمندان
کم شنوایـی و سمعک در سالمندان

نوع و برند سمعکی که این افراد قبلا استفاده کرده اند بسیار مهم است.به این دلیل که صدای سمعک ها با هم متفاوت است.اگر فرد سالمند از سمعک آنالوگ استفاده کرده باشد به راحتی نمی تواند به سمعک های دیجیتال عادت کند و به همین دلیل ادیولوژیست باید یک سری تغییرات در تنظیمات سمعک دیجیتال ایجاد کند تا صدای سمعک جدید دیجیتال را به صدای سمعک آنالوگی که فرد قبلا برای چندین سال استفاده کرده شبیه و نزدیک کند.

نوع برند سمعک استفاده شده نیز مهم است.صدای سمعک ها در برندهای مختلف با هم کمی تفاوت دارند.برخی از برندها صدای تیزتری دارند و فرد مراجعه کننده ممکن است به صدای آن عادت کرده باشد و در صورت استفاده از برند هایی که صدایی بم تری دارند عادت پذیری به سمعک جدید نیز مشکل تر می شود.به همین دلیل ترجیحا اگر برند سمعک جدید همان برند سمعک قبلی باشد مناسب تر است.اما به طور کلی اگر فرد برای مدت طولانی از سمعک قبلی خود استفاده نکرده باشد می تواند انتخاب های وسیعی داشته باشد

افراد سالمندی که  قصد دارند برای اولین بار از سمعک استفاده کنند:

این دسته از افراد در انتخاب سمعک محدودیتی ندارند اما باید برای چندین هفته از سمعک استفاده کنند تا به آرامی به صدا و شرایط سمعک عادت کنند.

نکات نهایی:

طول عمر استاندارد سمعک ها بین 5 الی 7 سال می باشد.

  • برخلاف تصور، قیمت سمعک ارتباط چندانی با اندازه آن ندارد و قیمت سمعک متناسب با تکنولوژی آن تغییر می کند.
  • با استفاده از سمعک زندگی سالم و لذت بخشی را برای خود و دیگران فراهم کنید

مزایا و تسهیلات در نظر گرفته برای سالمندان در کلینیک سران:

کم شنوایـی و سمعک در سالمندان
کم شنوایـی و سمعک در سالمندان

1-ارائه انواع سمعک های هوشمند و ضدآب پشت گوشی و نامرئی

2- انواع برندهای معتبر اروپا و آمریکا با  2 سال گارانتی و 10 سال خدمات

3-ارائه فاکتور معتبر جهت دریافت مبلغ سمعک از بیمه

4- قابلیت مرجوع در صورت عدم رضایت از سمعک تا 10 روز

5-تسهیلات ویژه نقد و اقساطی بدون سود

6-انجام صفر تا صد فرآیند تجویز سمعک در منزل بدون نیاز به مراجعه به کلینیک

 

 

 

 

  ویزیت در منزل:

 

کم شنوایـی و سمعک در سالمندان
کم شنوایـی و سمعک در سالمندان

با توجه به اینکه تعدادی از سالمندان دچار اختلالات حرکتی می باشند و توانایی مراجعه  حضوری در مرکز شنوایی سنجی را ندارند، تیم توانبخشی سران آماده خدمات رسانی و انجام کلیه امور مربوط به شنوایی سنجی،قالب گیری و تنظیم سمعک در منزل سالمندان عزیز می باشد.

امیدواریم در مطلب کم شنوایی و سمعک در سالمندان پاسخ سوال های خود را دریافت کرده باشید در غیر اینصورت می توانید از طریق شماره تماس،واتس اپ یا تلگرام با ما در ارتباط باشید.

شعبه مرکزی:تهران-یوسف آباد-خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی-بالاتر از پمپ بنزین-روبروی ساختمان پزشکان ماهان-ساختمان 501-واحد 6

09190144404      88606502 – 021

شعبه یزد:بلوار طالقانی انتهای کوچه مجاهد 37266625

Leave a Comment