سمعک آنالوگ چیست؟

سمعک آنالوگ چیست؟
سمعک آنالوگ

سمعک آنالوگ چیست؟  اولین و ساده ترین سمعک الکترونیکی می باشد که تقریبا نزدیک به 80 سال پیش برای اولین بار اختراع شد در ابتدا این سمعک بسیار بزرگ و به اندازه یک کیف پول بود اما چند دهه بعد اندازه آن به کوچکی سمعک های امروزی شد.سمعک آنالوگ یک بلندگوی ساده است که اجزای آن شامل میکروفن،امپلی فایر،ولوم و اسپیکر می باشد.

میکروفن:صدای محیط را دریافت می کند و به امپلی فایر می دهد.

امپلی فایر:قطعه ای است که صدای محیط را تقویت و بلند می کند.

ولوم:بلندی صدا را کم یا زیاد می کند.

اسپیکر:صدای بلند شده را به درون گوش ارسال می کند.

تصویری از اولین سمعک های آنالوگ ساخته شده

سمعک آنالوگ چیست؟
سمعک آنالوگ چیست؟

صدای سمعک آنالوگ با صدای سمعک دیجیتال متفاوت می باشد.بنابراین کسی که قبلا از یکی از این نوع سمعک ها برای مدت طولانی استفاده کرده است پذیرش نوع دیگر برای آن مشکل است چون به صدای آن نوع سمعک عادت کرده است.

امروزه تولید سمعک های آنالوگ توسط شرکت های معتبر و معروف در دنیا متوقف شده است و توصیه می شود افرادی که سابقه استفاده از سمعک آنالوگ را داشته اند از سمعک دیجیتریم به عنوان جایگذین استفاده کنند.البته یعضی از شرکت ها در چین که اعتبار و شهرت چندانی ندارند سمعک آنالوگ تولید کرده و در سایت هایی مثل آمازون به فروش می گذارند.

(توجه:به هیچ وجه سمعک را از سایت ها خریداری نکنید.سمعک را به صورت حضوری در مراکز شنوایی سنجی تهیه کنید)

چرا سمعک های دیجیتال توانستند جایگذین سمعک های آنالوگ شوند؟ سمعک آنالوگ چیست؟

1-سمعک آنالوگ همه صداهای محیط(صدای گوینده،ماشین،پرنده و…) را همزمان باهم و به یک اندازه زیاد می کرد در حالی که گوش ما توانایی تفکیک صداهای محیط را دارد و همه صداها را به یک اندازه نمی شنود.

2-افرادی که از سمعک های آنالوگ استفاده می کردند در هنگام شنیدن صداهای بلند مثل صدای تصادف دو ماشین دچار مشکل و گوش درد می شدند چون سمعک آنالوگ توانایی تشخیص صداهای بلند را نداشت و به همین دلیل آن ها را همانند صداهای آرام زیاد بلند می کرد.

3- سمعک آنالوگ با کامپیومتر قابل تنظیم نبود و به صورت دستی توسط خود فرد تنظیم می شد.به همین دلیل سمعک صداها را متناسب با کم شنوایی فرد تقویت نمی کرد و در نتیجه فرد نمی توانست درست بشنوند.

به دلایل بالا متخصصان شنوایی و محققان به فکر اختراع یک سمعک جدید به نام سمعک دیجتریم و بعدا دیجیتال شدند که به موجب آن تحولات بزرگی در بهبود کم شنوایی ایجاد شد.

Leave a Comment