تومور شنوایی (اکوستیک) چیست ؟

آیا میدانید تومور شنوایی (اکوستیک) چیست ؟ تومور اکوستیک یا تومور وستیبولار شوانوما یک تومور خوش خیم است که بر روی عصب گوش ما ایجاد می شود. بنابراین فردی که تومور شنوایی دارد مبتلا به سرطان نیست ( شخصی دچار سرطان است که تومور آن از نوع  بدخیم باشد )

این نوع تومور بالای 95 درصد یک طرفه بوده (فقط یک گوش را درگیر می کند) و در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد.همچنین این تومور بیشتر در سنین بالای 40 سال رخ می دهد.

تومور خوش خیم برخلاف تومور بدخیم به نقاط مختلف بدن منتشر نمی شود و در جای خود ثابت است.این تومور به آهستگی  رشد می کند و هرچقدر که بزرگتر می شود اعضای بیشتری از مغز را درگیر می کند.

قبل از توضیح بیشتر درمورد تومور شنوایی بهتر است که مقداری درمورد عصب گوش و وظیفه آن توضیح دهیم.

همان طور که میدانید گوش ما دو وظیفه بر عهده دارد:

1: حفظ تعادل بدن ما(توسط مجاری نیم دایره)

2:شنیدن(توسط حلزون گوش)

یک عصب از مجاری نیم دایره(تعادل بدن)و یک عصب از حلزون گوش(شنوایی) خارج می شود و باهم عصب زوج 8 را تشکیل می دهند.تومور شنوایی(گوش) ابتدا از عصب تعادلی ما شروع به رشد می کند(کوچک و درجه  1) و سپس به آهستگی طی سال ها رشد می کند و بزرگ می شود تا حدی که وارد یک ناحیه از مغز(بین ساقه مغز و مخچه) به نام CPA می شود(بزرگ و درجه 4).

تومور شنوایی (اکوستیک) چیست
تومور شنوایی (اکوستیک) چیست

بنابراین تومور شنوایی بر اساس سایز آن 4 درجه بندی دارد:

درجه 1: کوچک است و بر روی عصب تعادل قرار دارد

درجه 2:به نزدیکی ساقه مغز می رسد و علائم اولیه شامل وزوز و عدم تعادل  بروز می کنند ممکن است فرد هنوز متوجه کم شنوایی نشود.

درجه3:در این درجه سایز تومور تقریبا 2.5 سانتی متر می باشد و به ساقه مغز فشار می آورد در این حالت فرد متوجه کم شنوایی خود می شود.

درجه 4:در این درجه تومور شنوایی در بزرگترین حالت ممکن  قرار دارد و اندازه آن به 5 سانتی متر می رسد.در این مرحله تومور نه تنها عصب شنوایی و تعادل بلکه اعصاب حرکتی و حسی  عضلات صورت را نیز تحت تاثیر قرار می هد.

علائم تومور شنوایی:

  • کم شنوایی
  • وزوز
  • سرگیجه
  • بی حسی و افتادگی صورت(اگر تومور بزرگ باشد)
  • تغییرات طعم
  • دشواری در بلع

 

از آنجایی که اغلب تومور شوایی در یک سمت مغز ایجاد می شود(نه هر دو سمت مغز به صورت همزمان)فقط یک سمت بدن درگیر می شود یعنی یک گوش وزوز و کم شنوایی دارد یا یک سمت صورت افتادگی دارد.

افتادگی و بی حسی یک سمت صورت بر اثر تومور شنوایی(اکوستیک)

افتادگی و بی حسی یک سمت صورت بر اثر تومور شنوایی(اکوستیک)
افتادگی و بی حسی یک سمت صورت بر اثر تومور شنوایی(اکوستیک)

چه وقت باید به وجود تومور شنوایی مشکوک شد؟

اگر بدون علت خاصی در یک گوش احساس کم شنوایی و وزوز کردید فورا به پزشک گوش حلق بینی یا کلینیک شنوایی سنجی مراجعه کنید.منظور از علت خاص این است که گوش شما قبلا ضربه ندیده باشد یا خونریزی و…. مشاهده نشده باشد.در کلینیک شنوایی سنجی از شما تست شنوایی(ادیوگرام)گرفته می شود.در صورت مشاهده افت شنوایی عصبی در یک گوش و  افت در فرکانس های بالا مراجعه کننده جهت انجام عکس MRI  توسط متخصص ENT ارجاع داده می شود تا از وجود تومور اطمینان حاصل کرد.

چگونه می توان تومور شنوایی را تشخیص داد؟

تشخیص اولیه:

با استفاده از مجموعه تست های شنوایی شامل PTA,SDS,SRT,Tympanometry,ABR

تشخیص قطعی:

MRI

درمان:

سه راه درمان برای تومور شنوایی وجود دارد:

1:پیگیری،نظارت و انتظار:

تومور شنوایی یک تومور بدخیم نیست و به اهستگی رشد می کند . در نتیجه نیازی به اقدام سریع و قوری جهت حذف تومور نیست.دکتر با ارجاع بیمار به صورت دوره ای جهت تصویربرداری MRI تومور را بررسی می کند و در صورت نیاز توصیه های لازم را به بیمار یادآور می شود.

2:جراحی

در این روش تومور با استفاده از روش جراحی که خود انواع مختلفی دارد از بدن حذف می شود.معمولا بعد از عمل فرد شنوایی خود را از دست می دهد.هرچند که فرد می تواند شنوایی خود را با استفاده از عمل کاشت ساقه مغز ABI دوباره تا حدود زیادی بدست آورد.

مرگ (کمتر از 2 درصد)،سکته،از دست دادن شنوایی و فلج شدن صوت از جمله خطرات جراحی می باشند

3:پرتودرمانی

امروزه با استفاده از پرتو درمانی که از تاباندن یک  مجموعه از پرتوهای  همگر با انرژی بالا استفاده می شود تومور را حذف می کنند.در این روش ممکن است به سلول های سالم اطراف تومور شنوایی اسیب برسد.از عوارض این روش می توان به کم اشتهایی،تهوع،اختلالات پوستی و ریزش مو اشاره کرد.

علت تومور شنوایی:

هنوز هیچ علت محیطی و غیرژنتیکی برای  تومور شنوایی پیدا نشده است و فرضیه های پارازیت،امواج تلفن یا مواد غذایی هنوز ثابت نشده است.اما علت ژنتیکی آن که تنها 5 درصد تومور ها را شامل می شود اختلالی است که  NF2 یا  نوروفیبروماتوز نوع 2 نامیده می شود.

تومور شنوایی که براثر NF2 (ژنتیکی و مادرزادی)ایجاد می شود هر دو گوش را درگیر می کند.

امیدواریم که مطالب این بخش مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد در صورت تمایل سوال های خود را از طریق تلگرام با ما مطرح کنید.

امیدواریم از خواندن مطلب با عنوان” تومور شنوایی چیست ” اطلاعات کافی بدست آورده باشید.

Leave a Comment