آیا ویروس کرونا از طریق گوش منتقل میشود؟

چشم،دهان و بینی سه راه اصلی ورود ویروس کرونا به بدن ما می باشد اما آیا ویروس کرونا می تواند از طریق گوش نیز منتقل شود؟

گوش تنها عضو خارجی بدن است که با حلق و بینی در ارتباط است و ممکن است به صورت مداوم خارش کند و ما مجبور شویم جهت رفع خارش با آن تماس برقرار کنیم مخصوصا در فصل بهار که آلرژی شایع و خارش گوش نیز بیشتر می شود.بدلیل جدید بودن و ناشناخته بودن این ویروس دانشمندان هنوز به پاسخ های قطعی درباره سوالات ما دست نیافته اند اما اخیرا چند متخصص گوش،حلق و بینی  در این زمینه تحقیقاتی انجام داده اند که ما در این مطلب آن را برای شما منتشر می کنیم.

آیا ویروس کرونا از طریق گوش منتقل میشود؟-1
آیا ویروس کرونا از طریق گوش منتقل میشود؟-1

آیا ویروس کرونا از طریق گوش منتقل می شود؟ تماس با مجرای گوش تا چقدر می تواند در  انتقال ویروس کرونا موثر باشد؟ راه حل چیست؟

قبل از پاسخ به این سوالات بهتر است که شما را بیشتر با شکل آناتومی گوش و راه های ارتباطی آن با سایر بخش های بدن آشنا کنیم:

آیا ویروس کرونا از طریق گوش منتقل میشود؟
آیا ویروس کرونا از طریق گوش منتقل میشود؟

همانطور که مشاهده می کنید گوش از طریق یک لوله به نام شیپور استاش با حلق و بینی ما در ارتباط است اما اگر از بیرون وارد گوش شویم و بخواهیم وارد حلق شویم باید از پرده گوش عبور کنیم.

آیا ویروس کرونا از طریق تماس با مجرای گوش منتقل می شود؟

پاسخ به این سوال تاکنون خیر می باشد اما دانشمندان پیشنهاد کرده اند که از تماس انگشت یا اجسامی مانند کلید یا خودکار با کانال گوش پرهیز شود.البته راه انتقال ویروس کرونا از طریق گوش بستگی به وضعیت گوش نیز دارد.اگر گوش در حال خونریزی باشد ریسک انتقال ویروس کرونا بالاتر می رود.

افرادی که پارگی پرده گوش دارند شدیدا مراقب باشند.

ویروس کرونا به شدت به محیط های مخاطی علاقه مند است به همین دلیل است که از طریق چشم دهان و بینی که سه راه ورودی بدن با پوشش مخاطی می باشند  منتقل می شود. اما با پاره شدن پرده گوش تعداد این راه های ورودی به 4 می رسد. چرا که گوش میانی ما پوشیده از همان مخاط حلق و بینی می باشد و از طریق لوله شیپور استاش(عکس بالا) کاملا با حلق و بینی در ارتباط می باشد.بنابراین افرادی که پارگی پرده گوش دارند از تماس دست یا اجسام خارجی با گوش به طور جدی پرهیز کنند.تصویر زیر یک پرده گوش را نشان می دهد که یک سوراخ در آن ایجاد شده است.

 

آیا ویروس کرونا از طریق گوش منتقل میشود؟
آیا ویروس کرونا از طریق گوش منتقل میشود؟

اگر گوش ما شروع به خارش کرد باید چکار کرد؟

بهترین راه حل استفاده از یک دستمال کاغذی یا دستکش نو می باشد یا اینکه قبل از تماس دست های خود را مطابق دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت بشویید البته در صورت توان بهترین راه حل عدم تماس با گوش می باشد.

کسانی که از سمعک استفاده می کنند احتیاط کنند!!

درصد زیادی از افرادی که از سمعک استفاده می کنند سالمند هستند و سالمندان سیستم ایمنی قوی ندارند.سمعک چه داخل گوشی باشد چه پشت گوشی  با مجرای گوش در تماس است.بنابراین چنانچه فردی پارگی پرده گوش داشته باشد و قالب سمعک آلوده به ویروس باشد احتمال انتقال ویروس کرونا نیز وجود دارد.

شاید قالب سمعک تا حد کمی وارد گوش می شود و به قسمت مخاطی در گوش میانی نمی رسد اما ممکن است بر اثر استحام آب ویروس کرونای زنده را به قسمت عمیق تر گوش منتقل کند و در آنجا تکثیر شود.

بنابراین حتما سمعک خود را در جعبه مخصوص که ازتمیز و بهداشتی بودن آن اطمینان دارید قرار دهید و حدالامکان قبل از استفاده از سمعک خود،آن را با محلول های ضد عفونی کننده تمیز کنید.کسانی که از سمعک های داخل گوشی یا پشت گوشی ریک استفاده می کنند در تمیز کردن سمعک خود احتیاط کنند چرا که به علت استفاده زیاد از محلول ممکن است رسیورسمعک دچار سوختگی شود.

ویروس کرونا چگونه به وجود آمد؟

کرونا یک واژه جدید نیست بلکه سالیان سال است که ویروس های مختلف کرونا موجب ایجاد علائم مختلف سرماخوردگی خفیف و شدید در بدن انسان شده اند.اما گاها این ویروس ها در بدن موجودات دیگر دچار جهش ژنتیکی می شوند یعنی آنقدر تغییر می کنند که دیگر بدن ما انسان ها آن ها را نمی تواند شناسایی کند به همین دلیل این ویروس ها براحتی در بدن ما تکثیر می شوند بدون آنکه سیستم ایمنی ما که سربازان دفاعی بدن ما محسوب می شوند جلوی آن ها را بگیرند.

چرا این ویروس ها بیشتر ریه را درگیر می کند؟

ویروس های کرونا شاخک هایی دارند که از طریق آن به گیرنده های سلول های بدن ما می چسبند(شبیه به دو تکه پازل که مکمل هم می باشند).شکل گیرنده های سلول های بدن ما با هم متفاوت می باشند و فقط گیرنده سلول های ریه پتانسیل پذیرش شاخک های ویروس کرونا را دارند.به همین دلیل است که این ویروس بیشتر به سلول های ریه متصل می شود و درون این سلول ها تکثیر می شود.

آیا ویروس کرونا از طریق گوش منتقل میشود؟
آیا ویروس کرونا از طریق گوش منتقل میشود؟

 

 

Leave a Comment